25 січня Apple оголосила про суттєві зміни у функціонуванні iOS, App Store та Safari для відповідності вимогам європейського Закону про цифрові ринки (Digital Markets Act, DMA), який регулює діяльність великих технологічних компаній, що надають значний вплив на ринок. Ці зміни стосуються 27 країн Європейського союзу і основні положення закону почнуть діяти з березня 2024 року.

Apple, незважаючи на принципове протистояння DMA, змушена адаптуватися до нових вимог. Закон, зокрема, регулює діяльність "брамників" — великих технологічних компаній, що контролюють доступ до цифрових ринків.

Компанія висловлювала своє невдоволення DMA, стверджуючи, що нові правила відкривають двері для появи шкідливого та незаконного програмного забезпечення, тоді як раніше в Apple наголошували, що вони вводять суворі заходи безпеки для захисту користувачів.

Як працюватимуть альтернативні магазини застосунків

iOS вперше надасть законні альтернативи магазину застосунків App Store, проте процес встановлення буде складнішим порівняно з Android. Можливість завантаження IPA-файлів із ресурсів на кшталт 4PDA та їх встановлення вручну відсутня. Користувачам буде дозволено встановлювати програми лише з App Store або зі сторонніх магазинів, схвалених Apple.

Для користувачів. В iOS буде впроваджено новий інтерфейс для встановлення додаткових магазинів застосунків. У вікні системи відобразяться дані, такі як назва та логотип маркетплейсу, інформація про розробника, скріншоти та віковий рейтинг. Процес встановлення альтернативного магазину включає підтвердження через розділ "Налаштування".

Користувачам надається можливість вибору магазину за замовчуванням та керування списком дозволених маркетплейсів через розділ "Налаштування". Видалення магазину призведе до припинення оновлень програм, встановлених із цього джерела.

Програми, завантажені з альтернативних джерел, будуть відображатися в пошуці Spotlight, підтримувати функцію прозорості при відстеженні через сервіс "Екранний час". Однак користувачі не зможуть, наприклад, обмежувати покупки для членів сім'ї в таких програмах.

Для розробників. Для створення власного маркетплейсу в iOS необхідно:

  • Мати обліковий запис Apple Developer Program у статусі організації, зареєстрованої в Європейському Союзі, або бути іноземною організацією з наявністю дочірньої фірми в ЄС.
  • Надати Apple акредитив (грошове зобов'язання) від фінансової установи з рейтингом A у розмірі 1 млн євро, що гарантує підтримку розробників та користувачів.
  • Організувати розповсюдження магазину через веб-сайт, оскільки Apple не надаватиме підтримки у розповсюдженні альтернативних магазинів.

Розробники сторонніх маркетплейсів зобов'язані сплачувати Apple за використання базової технології у вигляді Core Technology Fee (CTF), розмір якої становить 0,5 євро за кожну першу щорічну установку магазину. Оплата нараховується одразу, починаючи з першої установки альтернативного магазину.

Проте Apple не стягуватиме комісію за програми, встановлені через альтернативні торгові майданчики. Розробники альтернативних магазинів можуть інтегрувати сторонні платіжні системи та звільнятися від сплати комісії Apple за транзакції.

У відповідь на це Apple не несе відповідальності за порушення конфіденційності даних, зловживання, шахрайство та маніпуляції, які можуть виникнути в альтернативних магазинах. Питання фінансових розрахунків із користувачами повністю лежать на плечах розробників цих магазинів.

Програми, що розповсюджуються через альтернативні маркетплейси, проходять обов'язковий нотаризаційний процес, впроваджений в App Store. Apple з використанням алгоритмів та експертизи перевіряє, щоб програмне забезпечення не становило загроз безпеці та конфіденційності, працювало відповідно обіцяному і не наражало користувачів на "відверте шахрайство". Крім того, програми перевіряються на наявність вірусів як під час, так і після встановлення на iPhone.

Apple також надаватиме цифровий підпис для всіх програм, призначених для альтернативного розповсюдження. Це необхідно для захисту інтелектуальної власності розробників та забезпечення гарантії того, що користувачі встановлюють застосунок саме від автора, який зазначений в описі.

Як ще зміниться робота iOS

NFC у сторонніх платіжних сервісах. Вперше з'являться альтернативи Apple Pay для європейських розробників застосунків банків та системи безконтактної оплати. Ці розробники отримають програмні інтерфейси для взаємодії з модулем NFC iPhone.

Користувач iPhone зможе вибрати систему безконтактної оплати за замовчуванням. Це означає, що йому не доведеться вручну запускати потрібну програму перед кожною оплатою: вибрана система активується подвійним натисканням на кнопку живлення або при піднесенні пристрою до терміналу.

Однак не всі програми будуть допущені до безконтактної оплати, оскільки Apple проводитиме перевірку кожного сервісу на відповідність стандартам захисту даних банківських карток, таким як PCI DSS та EMVCo. Крім того, розробники застосунків повинні мати ліцензію на надання платіжних послуг у Європейській економічній зоні.

Сторонні браузерні рушії. У iOS буде дозволено використання різних браузерних рушіїв, на відміну від попередньої політики, коли всі браузери на iOS працювали на базі рушія Apple WebKit. Це означає, що розробники можуть пропонувати браузери з різними механізмами рендерингу веб-сторінок. Раніше, на початку 2023 року, з'явилася інформація про тестування прототипу Chrome з використанням рушія Blink на iOS. Очікується, що Google запропонує перероблений браузер для публічного бета-тесту.

Проте Apple буде вести суворий контроль, визначаючи, які розробники можуть використовувати сторонні браузерні рушії. Компанія встановила низку вимог, включаючи автоматичне блокування сторонніх файлів cookie за умовчанням та успішне проходження не менше 90% тестів на відповідність загальноприйнятим веб-стандартам.

Як зміниться робота App Store

У розробників з'являються три варіанти розповсюдження застосунків:

Через App Store за старими правилами. Стягується комісія як за придбання застосунка, так і за всі внутрішні транзакції у ньому. Якщо річний дохід становить менше ніж мільйон доларів, застосовується 15% комісія в рамках програми App Store Small Business Program. Якщо річний дохід перевищує мільйон доларів, комісія становить 30%. Підписки оподатковуються 30% комісією протягом першого року та 15% протягом другого та наступних років.

Через App Store за новими правилами. Комісія знижується з 30% до 17% у загальному випадку та з 15% до 10% у рамках App Store Small Business Program. З урахуванням додаткової комісії у розмірі 3% за використання платіжної системи Apple фактична комісія складе від 13% до 20%. Важливо, що 3% комісія не застосовується до розробників, які використовують альтернативні платіжні системи. Крім того, розробники зобов'язані сплачувати Core Technology Fee у розмірі 0,50 євро за кожну установку програми на одного користувача. Для інді-розробників передбачено пільгу: за перший мільйон установок не стягується комісія.

Через сторонній магазин застосунків. Apple не стягує жодних комісій крім CTF за тими самими правилами.

Core Technology Fee (CTF) нараховується при першому встановленні програми з використанням облікового запису користувача з ЄС за 12-місячний період. Це означає, що якщо користувач встановлює програму кілька разів на один пристрій або різні пристрої протягом року, комісія стягується тільки при першій установці.

Apple надає розробникам калькулятор для оцінки розміру Core Technology Fee за різних умов. Наприклад, розробник програми з 2 мільйонами щорічних установок з ЄС, навіть якщо програма безкоштовна і не містить внутрішніх покупок, буде зобов'язаний виплачувати Apple 45 290 доларів щомісяця (543 480 доларів на рік).

Деякі нововведення будуть доступні по всьому світу:

  • Розробники отримають можливість розміщувати у App Store сервіси для стримінгу ігор, такі як GeForce Now. Крім того, міні-програми, міні-ігри, чат-боти та плагіни, вбудовані в програми, опубліковані в App Store, можуть використовувати систему внутрішньоприкладених платежів від Apple.
  • Сервіс App Store Connect надасть авторам застосунків понад 50 нових аналітичних звітів, включно з даними щодо залучення користувачів.
  • Apple усуває вимогу надання кнопки "Увійти з Apple" розробниками програм разом з іншими варіантами сторонньої авторизації. Тепер можна використовувати іншу службу входу, орієнтовану на конфіденційність.

Як зміниться робота Safari

Починаючи з iOS 14, власникам iPhone надається можливість вибору браузера по замовчуванню через "Параметри". Тепер, при першому запуску браузера Safari, користувачі з Європи будуть запропоновані встановити один або кілька альтернативних веб-браузерів на свій вибір. Список браузерів буде різним у кожній країні, і залежатиме від їхньої популярності у цьому регіоні.

Приклади:

Франція: Aloha, Brave, Chrome, DuckDuckGo, Ecosia, Edge, Firefox, Onion Browser, Opera, Private Browser Deluxe, Qwant та Safari.

Німеччина: Aloha, Brave, Chrome, DuckDuckGo, Ecosia, Edge, Firefox, Ivanti Web @ Work, Onion Browser, Opera, Safari та You.com AI Search Assistant.

Італія: Aloha, Brave, Chrome, DuckDuckGo, Ecosia, Edge, Firefox, Ivanti Web @ Work, Onion Browser, Opera, Safari та You.com AI Search Assistant.

Перелік відображатиметься у випадковому порядку для кожного користувача.

Де все це буде доступно

Усі внесені зміни, за винятком тих, що обговорюються у розділі "Як зміниться робота App Store", поширюються на 27 країн, що входять до складу Європейського Союзу. Ці нові можливості будуть доступні лише користувачам та розробникам усередині ЄС.

Apple оголосила, що обмежує дію нових положень виключно в межах Євросоюзу, висловлюючи занепокоєння щодо впливу альтернативних магазинів застосунків та методів оплати на безпеку та конфіденційність користувачів.

За інформацією видання 9to5Mac, обійти систему та скористатися сторонніми маркетплейсами у країнах за межами ЄС буде важко. Apple використовує кілька параметрів для визначення, чи варто надати доступ до встановлення програм із альтернативних джерел для конкретного пристрою:

  1. Регіон облікового запису Apple ID;
  2. Платіжна адреса, вказана в Apple ID;
  3. Поточне розташування користувача;
  4. Клас пристрою: iPhone, iPad і таке інше.

Apple вже розпочала публічне тестування iOS 17.4, в якій реалізовано всі анонсовані зміни. Остаточна версія операційної системи має бути випущена до 6 березня, коли набудуть чинності вимоги DMA.